måndag 28 september 2015

Kvarg kvarg kvarg

Jag älskar verkligen kvarg men blir nästan överväldigad över utbudet som dykt upp senaste tiden! Förutom Lindahls, som spottar ut nyheter på löpande band, så har även Gainomax och Skyr kommit med nyheter.

Kolla in Lindahls nyheter:
Kyckling-, räk-, och laxsallad med kvarg som bas istället för majonnäs! Grymt!
Jag har inte fått tag i kvargsalladen än (verkar såååå spännande!), men har smakat de nya smakerna Banan-valnöt och Energidryckssmak. Tyvärr föll de inte mig i smaken alls, Energidryckssmaken smakar som kvarg blandat med Red bull och Banan-valnöt har en konstig kemisk bismak. Ska testa Latte Machiato-smaken och Gräddkola-smaken också och hoppas på att de är bättre. Pepparkakssmaken har jag inte sett någonstans men ska bli kul att testa när den dyker upp i hyllorna. Vad tycker ni om de nya smakerna? Har ni testat dem?
Gainomax har kommit ut med en naturell kvarg med olika toppings, jag har faktiskt inte testat någon av dem än men de ser spännande ut!
Jag testade Skånemejeriers drickkvarg i Blåbär & acai häromdagen och den var faktiskt riktigt god och ett kanonbra mellanmål.
Den här nyheten från Skyr i mango & passion-smak utan tillsatt socker var god, men faktiskt lite för söt för min smak.

Min favorit är fortfarande Lindahs kokoskvarg, så himla god!

När vi ändå pratar om nyheter, har ni sett nya Questbar-smaken?!?! Pumpkin pie! Och inte nog med att det är en ny smak, den är också ny genom att den är täckt med typ glasyr. Hur gott? Nu gäller det att hålla ögonen öppna på försäljningsställen så att man kan klicka hem ett par bars. Ingen som ska till USA snart och vill köpa med sig några bars till mig? ;)

torsdag 24 september 2015

Hemgjord Chocolate chip cookie dough questbar

Är det inte alltid så? När man väl fått upp motivationen och rutinen med träningen så blir man antingen sjuk eller skadar sig, så typiskt!

Jag har haft en väldigt tuff jobbperiod senaste månaderna och även om jag aldrig skulle prioritera bort träningen helt så har det blivit mycket mindre träning än vanligt. Det är "fine" och jag har accepterat att allt har sin tid, just nu satsar jag verkligen allt på jobbet, precis som jag satsade allt på träningen under de 8 åren jag tävlade, men kroppen mår inte bra av att inte röra på sig lika mycket. Så senaste veckorna har jag tränat mer, började bli riktigt pepp och kände att kroppen svarade skitbra. Vad händer då? Självklart händer något med min högra höft (som jag haft mycket problem med tidigare, bl.a en stressfraktur i lårbenet som påverkat höften) under ett benpass och nu gör det så ont att jag knappt kan gå. Var hos läkaren idag som spekulerade om en stressfraktur (igen!) eller någon form av skada i ledkapseln. Great! Remiss till magnetröntgen under veckan, tid till ortoped och kryckor för att avlasta benet.
Underbart! Men det är bara att acceptera läget, fokusera på att träna det jag kan, äta bra och göra sådant som är kul....som att baka :)
Det var väldigt många som ville ha fler recept på hemgjorda questbars och en av mina favoritsmaker är Chocolate chip cookie dough, vilket jag såklart ville testa att göra ett recept på. De blev svingoda!

Har ni några andra favoritsmaker eller förslag på bars som ni vill att jag försöker göra?
Hemgjord Chocolate chip cookie dough questbar
2 bars

1,25 dl whey complete vanilj
2 msk fibersirap clear
2 msk fibersirap gold (valfritt med ger en mer "kakig" smak, använd vanlig fibersirap om du inte har gold)
1/2 tsk gräddkola-arom (kan uteslutas)
1/2 tsk vaniljextrakt
2 rutor sockerfri mörk choklad (tex denna)

 1. Blanda ihop alla ingredienser utom chokladen i en skål, gärna med händerna. Hacka chokladen i mindre bitar och blanda ner den i degen.
2. Forma till 2 bars (ha i lite mer whey om degen är för kladdig) och ställ in dem i kylen i minst 1 timme. Kan frysas och håller över en vecka i kyl.
Näringsvärde per bar:
200 kcal
6 g kolhydrater
22 g protein
6 g fett

Jag passar på att tipsa om att Proteinbutiken har crazy weekend denna helg och rear ut min favorit BCAA, BCAA Stack som nu dessutom finns i två nya smaker: Vattenmelon och cola. Båda är riktigt riktigt goda!! Passa på nu när en bruk endast kostar 129 kr.

söndag 13 september 2015

Lazy sunday...

Jag älskar verkligen de söndagar då jag inte behöver ställa klockan utan kan vakna av mig själv och sedan strosa in i köket, sätta på kaffe och fundera ut vad jag ska laga för lyxigt till frukost. På vardags mornarna hinner man ju inte lika mycket och senaste månaderna har standardfrukosten varit lite enklare: Lindahls kokoskvarg (älskar den!!), frysta hallon och valnötter. När jag jobbade på gymet Master Training hade jag mer tid på morgonen....nej det stämmer inte riktigt, jag TOG mig mer tid på mornarna för att kunna göra muggkakor och pannkakor eftersom jag tyckte det var så kul att hitta på nya snabba recept. Senaste tiden har jag känt att kroppen behövt mer sömn och jag har prioriterat att sova längre före att göra kreativa frukostar. Men på helgen har jag inga ursäkter :)
Imorse blev det pannkaksfrukost men eftersom havregrynen var slut (panik!!) så fick det bli en annan lösning och jag pimpade upp Proteinbutikens pannkaksmix genom att tillsätta sockerfria chokladbitar och toppa med kokoskvarg och hemgjord chokladsås (kakao, stevia sötströ och lättmjölk).
Jag gillar verkligen den här pannkaksmixen för att det är så smidigt att bara blanda pulvret med vatten. Kollar man på näringsvärdet och ingredienserna är det inte mycket att klaga på:
Per 100g
Energi: 436Kcal / 1824kJ
Protein: 35,54g
Kolhydrater: 33,18g
- Socker: 2,22g
Fett: 16,75g
- Mättat fett: 5,49g
Fibrer: 2,22g

Ingredienser: Havrepankaksmix (70%), heläggspulver (30%).
Tillsätter man mindre vatten blir pannkakorna tjocka och fluffiga som amerikanska pannkakor. Tillsätter man mer vatten blir de tunnare som vanliga pannkakor. Det går också att göra våfflor av smeten och det går att piffa till dem mer olika kryddor, tillbehör och smaksättningar. 

På helgerna har jag också lite mer tid att hinna uppdatera mig med vad som händer på sociala media, läsa artiklar och texter av personer jag inspireras av samt hitta motivation för träningen och kosten för kommande vecka. Imorse hittade jag en text på Facebook av min gamla coach Shelby Starnes som jag fastande för och som gav mig inspiration på träningspasset idag:

"If you want to excel, you need to do this for a long time. You need to find your “sweet spot” for nutrition, training, etc. – which allows you to enjoy the process while also staying healthy, maintaining good relationships with others, and not driving yourself nuts. 
You need to find a way that you can progress with, but also live with. The trainer who goes at 90% for 10 years will always beat the trainer who goes at 110% for 3 years, gets burnt out, and quits. 
I’m not talking about “striving for balance” though – if your goal is balance, don’t expect to excel. Join the rest of the masses that never accomplish anything.
I’m talking about learning when to say “go” and when to say “yield”.
There are certainly going to be times that require 100% of your effort -- times where 90% just ain’t gonna cut it. Prepare for these times and go in knowing that your attention to other things is going to slide.
There are also going to be times, however, where you can take your foot off the gas a bit and let your mind and body recharge. 
Many of the things you consider “so important” right now are going to be anything but, 5 years from now. 
Focus on the shit that matters, and let the other stuff slide. 
It’s not always an easy distinction to make, but with time and practice you’ll get the hang of it."

Jag fick ett mail i somras med ett önskemål om ett inlägg om motivation, vad jag gör för att undvika svackor, hur jag tar mig ur svackor, hur man sätter realistiska mål och hur man sätter upp hållbara rutiner.
Är det något som ni skulle vilja läsa om?

måndag 7 september 2015

Chocolate cookie ice cream sandwich

Bild: Elin Storholm
Som ni kanske förstår är det mycket glass som snurrar i huvudet på mig just nu. Samtidigt som det är otroligt mycket jobb är detta det roligaste jobb jag någonsin haft och jag ångrar inte en sekund att jag hoppade på det här "projektet"! Som ni kanske märkt har det inte blivit lika frekventa uppdateringar på bloggen senaste tiden, men nästan all tid som inte går till Add Ice cream går till mina online-kunder och allt annat kring Tasty Health. Och så måste man ju ha tid för vänner och familj också...och träning såklart ;)
Bild Elin Storholm
Det har bakats och fotats en hel del till Add ice cream och ett av de recepten jag gjorde förra veckan (som såklart passar grymt bra tillsammans med glassen) var en "Chocolate cookie ice cream sandwich". Chokladkakorna är helt glutenfria och jag blev faktiskt riktigt nöjd med konsistensen, lite sega samtidigt som de är knapriga och ganska hårda på utsidan.
När kakorna är gjorda är själva sandwichen superenkel att göra och vi tog en 120 ml förpackning av Add Ice cream, skar ett par skivor (ca 2 cm) av den och lade en skiva mellan två kakor. Sedan drog vi bara av pappret på förpackningen och voilá....en ice cream cookie sandwich.
Bild Elin Storholm
Kakorna är superenka att göra och jag kan faktiskt tänka mig att de här går att göra pepparkakor av, om man byter kakaon mot pepprkakskrydda. Här har ni receptet:

Chocolate cookies
ca 20 små kakor

1,25 dl (60g) havremjöl
1,25 dl (60g) rismjöl
4,5 msk sukrin eller stevia sötströ
1/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk xanthan gum eller 1 tsk fiberhusk
1/4 tsk salt
1,5 msk kakao
0,5 uppvispat ägg
1 msk honung eller agave
1 msk osötat äppelmos
0,5 msk kokosolja (flytande)

1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke och alla de blöta ingredienserna i en separat bunke. Blanda ihop torra och blöta ingredienser med en slev eller med händerna och forma till en runt boll. 3. Lägg ut degen på ett bakplåtspapper och kavla ut den så att den är ca 0,5 cm tjock. Använd runda pepparkaksformar eller en kniv för att skära ut kakorna. Lägg dem på en plåt (på bakplåtspapper) och grädda i ugnen i ca 10-12 minuter. Ta ut ur ugnen och låt svalna på galler.

Kakorna är supergoda som de är, men ännu godare om du lägger lite Add ice cream eller GB lättglass mellan!
Näringsvärde per kaka:
34 kcal
5 g kolhydrater
1 g protein
1 g fett

måndag 31 augusti 2015

Smakessenser och aromer

Jag använder ofta och gärna smakessenser när jag bakar för att piffa till och förstärka smaken på tex glass, muffins, kakor och grädde/kokosgrädde. Det finns såklart olika typer av aromer/essenser, både naturliga och artificiella. De flesta aromer innehåller en alkohollösning (etanol används ofta för att lösa upp och sprida aromämnen) men annars är det inget konstigt i dem. I det stora hela så använder jag helst naturliga aromer (tex kryddor) för att smaksätta bakverk men ibland är det kul att använda lite ovanligare smaker och då kommer aromer/essenser in i bilden. Jag försöker att hålla mig borta från tillsatt socker så gott det går, men när det gäller sockret (glycerol) som finns i vissa aromer handlar det om så små mängder och man tillsätter väldigt lite essens i smeten så att den lilla sockermängd man får i sig är obetydlig. Aromer och essenser är annars ett mycket bra sätt att tillsätta smak utan att tillföra kalorier.

Den arom som jag använder mest när jag bakar är utan tvekan vaniljarom. Den tillför en djupare vaniljsmak och gör att bakverket känns lite sötare. Antingen använder jag vaniljpulver (bourbon vanilj), som tyvärr är ganska dyrt, eller så använder jag denna:
Det finns stora flaskor på iherb.com.
I förra veckan var jag inne på Stockholms Aeter & essence-fabrik som har sjukt mycket olika smakessenser. Kolla här på sortimentet:

Ananas, Apelsin, Apelsinblom, Apricos, Arrac, Banan, Björnbär, Blåbär, Butter, Cacao, Cake, Chokladtoffeé, Citron, Cocos, Cognac, Enbär, Fläder, Grand, Granatäpple, Grapefrukt, Gräddkola, Hallon, Hasselnöt, Honung, Jordgubbe, Karamell, Kardemumma, Krusbär, Körsbär, Lakritz, Lavendel, Lime, Lingon, Madeira, Mandarin, Mandel, Mango, Melon, Minth, Mocca, Nougat, Passion, Persika, Pistage, Pomerans, Portvin, Päron, Rabarber, Ros, Rom, Sherry, Smultron, Svart Vinbär, Tutti-Frutti, Walnöt, Vanilj, Wermouth, Viol, Åkerbär, Äpple....
Så mycket olika spännande smaker!!! Jag slog till på honung, smör, gräddkola och lakrits och ser fram emot en massa nya experiment och smakkombinationer. Det finns en hel del aromer i bakhyllan i vanliga livsmedelsbutiker och det går även att hitta lite ovanliga smaker på tex iherb.com och på Borgeby kryddgård.

Vilken är din favoritarom och vad brukar du använda den till?

tisdag 25 augusti 2015

Saftiga vaniljrutor med citron & limefrosting

Förutom att det är väldigt roligt att skriva saker, baka och lägga ut saker på bloggen så har bloggen gett mig en massa nya vänner som jag aldrig hade träffat annars. En av dem är som ni kanske redan vet Fanny, en otroligt härlig tjej som jag inspireras mycket av och har man varit inne på hennes blogg så är det svårt att slita sig från alla underbara bilder och recept. I söndags var jag hemma hos Fanny på födelsedagsfika och jag hade såklart höga förväntningar när det gällde tårta och annat gott. Jag blev inte besviken kan jag meddela!!! Fanny bjöd på en raw cheesecake, en chokladkaka med chokladglasyr (som var helt magisk) och chokladtryfflar. Jag längtar verkligen tills hon lägger upp recepten för den där chokladkakan var bland det godaste jag ätit i chokladväg!
Jag blev såklart inspirerad och när jag kom hem började jag spåna på vad jag skulle kunna göra. Choklad hade jag ätit tillräckligt av på dagen så det fick bli något lite lättare och fräschare. När jag  bakar är det viktigt för mig att det är enkelt och går snabbt och favoritrecepten är såna där man bara mixar ihop smeten och stoppar in den i ugnen.
Detta recept är precis så enkelt! I med alla ingredienser i en skål, mixa, häll i en form och grädda. Ut ur ugnen kommer en saftig och lite kletig kaka som är supergod som den är, men som blir ännu lite godare med den söt-syrliga frostingen och det är mindre än 100 kcal per bit!!! Här kommer receptet:
Saftiga vaniljrutor med citron & limefrosting
12 små rutor

3 dl (109g) havregryn
1,5 dl (50g) whey complete vanilj
2-3 msk stevia sötströ
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljarom
1 ägg
2 msk kokosolja
0,5 dl osötat äppelmos
2 dl osötad mandelmjölk (eller valfri mjölk)
0,5 dl urkramad riven zucchini (kan uteslutas men gör kakan lite saftigare)

Frosting:
150 g Philadelphia extra light
1 msk stevia sötströ
1 tsk limeskal
0,5 tsk citronskal
1 tsk limejuice

1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Mixa ihop alla ingredienser i en stor bunke. Häll smeten i en rektangulär ugnsform, ca 20x20 cm (klä den i bakplåtspapper så kakan inte fastnar) och grädda i mitten av ugnen i ca 18 minuter. Ta hellre ut den lite för tidigt, den är supergod när den är lite kletig. Ta ut och låt svalna.
3. Blanda ihop ingredienserna till frostingen och ber den över kakan. Skär i 12 bitar. Försvara i kylen eller frys in kakan (bäst att frysa in den utan frostingen).
Näringsvärde per bit:
97 kcal
7 g kolhydrater
6 g protein
4 g fett

onsdag 19 augusti 2015

Vinnare i Proteinbutiken-tävlingen

Har precis druckit eftermiddagskaffet och slukat en Apple Cinnamon Add ice cream medan jag dragit vinnaren av tävlingen jag skrev om i fredags.
Det var jätteroligt att läsa igenom era motiveringar och det slog mig hur positiva och målinriktade ni är! Jag önskar att alla kunde vinna men tyvärr har jag bara ett paket att lotta ut och det går den här gången till Karolina med motiveringen:

"Hej Sanna!
Jag gillar dina grötrecept, hoppas du gillar mitt extremt nödiga och grötiga rim! :)

Nu är beslutet taget, (dl-)måttet är rågat. 
Bilringen ska bort, det har jag mig själv och min sambo lovat.

Cheesecake är en av mina absoluta favoriter!
Baka med Tasty Health och jag slipper celluliter.

Med proteinpulver och träning, jag tar mig mot toppen. 
Till beach 2016, jag önskar transformera kroppen! 

Hälsningar / Karro"


Grattis Karro och ett paket kommer med posten inom kort. Tack till alla som var med, det kommer fler tävlingar framöver och det är inte omöjligt att det är glass man kan vinna då ;)

Jag vill passa på att berätta att vi har kommit ut med en ny uppdatering av Tasty Health-appen och den är enklare att använda samt är uppdaterad med massa nya recept, många av dem har inte publicerats tidigare. Så kolla in Appstore och ladda hem den :)

Nu ska jag jobba vidare med mina nya Questbar-recept så att jag kan dela dem med er på bloggen snart!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...