tisdag 23 juni 2015

Du blir inte tjock av enstaka livsmedel!

Efter att jag läst Fannys fantastiska inlägg "Det finns en enda sak, som om vi äter, gör oss överviktiga, sjuka och olyckliga" för ett tag sedan har jag gått och funderat på att skriva lite om det här ämnet jag också. Jag får nämligen sjukt mycket frågor som: är det här nyttigare än det här? Är bio-popcorn onyttigare än micro popcorn? Kan jag äta en skiva av ditt bananbröd varje dag om jag vill gå ner i vikt? Kan man äta muggkakor varje dag?
Fanny skriver en klockren mening i sitt inlägg:

Saken är. Det finns EN enda sak, som om vi äter, gör oss överviktiga, sjuka och olyckliga. EN ENDA SAK. Vet ni vad? För mycket. Boven är INTE ett enskilt livsmedel. Det är INTE några gram hit eller dit. Det är INTE enstaka tillfällen eller måltider eller omständigheter. Det är för mycket.

Det är precis så det är, ALLT är onyttigt i för stora mängder. Till och med vatten är livsfarligt om man dricker för mycket!  Precis som att de där kanelbullarna kan leda till att du går upp i vikt om du äter för många för ofta, kan den där portionen med kyckling och ris göra att du går upp i vikt om du äter för mycket. Även om du baserar din kost på kvarg, torsk, broccoli och ris skulle du kunna gå upp i vikt om du åt för mycket. Nu är torsk, broccoli och ris väldigt kalorisnål mat och du skulle behöva enormt stora mängder för att komma upp i en hög kalorimängd, men det går.Vi snöar ofta in oss på olika livsmedel och ger dem skulden för att vi går upp i vikt. "Kolhydrater gör dig tjock", "mättat fett är farligt", "potatis är snabba kolhydrater och bör undvikas", "bröd är onyttigt".....har ni hört dem förut? Men vet ni? Inget livsmedel är farligt eller gör dig tjock så länge du äter det i rimliga mängder!!!

Tänk dig att du har en kaloribudget som du ska hålla varje dag. Så länge du håller dig inom den kaloribudgeten kommer du vara hyfsat viktstabil (vikten diffar ofta något kilo upp/ner beroende på vad man ätit, druckit, hur man sovit osv). Vad du sedan väljer att fylla den här kaloribudgeten med spelar mindre roll om ditt mål är att hålla vikten. Med det sagt så är det självklart otroligt viktigt att tänka på kvalitén på det vi äter och det är väl ingen som tror att 100 g vingummi påverkar kroppen på samma sätt som motsvarande kolhydratmängd från tex äpple gör. Valet av livsmedel är A och O för att kroppen och hormoner ska vara i balans. Valen av livsmedel påverkar mättnadskänsla, sötsug, hunger och prestation och det säger sig väl själv att kroppen mår bättre av näringsrik mat än av skräpmat. Men att äta små mängder "skräpmat" är inget som kommer göra dig tjock så länge du inte äter för mycket. Nedan ser du tre olika måltider som innehåller samma macros (macros är fett, kolhydrater och protein). Oavsett vilken av dem du äter kommer du få i dig ungefär lika mycket fett, protein och kolhydrater och detta visar att du kan variera din kost enormt även fast du har en kaloribudget.
Krämig tonfisksallad: 354 kcal, 44 g protein, 34 g kolhydrater, 4 g fett
Pannkaksrulle med keso/kvarg-kräm: 337 kcal38 g protein31 g kolhydrater6 g fett
Morotskakaproteinmuffins 4 st: 324 kcal, 32 g protein, 32 g kolhydrater, 4 g fett
För mig är det superviktigt med balans. Jag har tidigare berättat om mina erfarenheter och problem efter mina tävlingsdieter (dessa inlägg finns att hitta här) och är det något jag lärt mig är det att balans är nyckeln för att kunna må bra psykiskt och fysiskt. Jag har levt som en asket och bara ätit "ren mat" och tränat stenhårt och jag var sjukt tight i kroppen, men jag hade inget socialt liv och jag var konstant hungrig och sugen och mat var allt mina tankar kretsade kring. Jag mådde inte bra. Jag var väldigt mycket "allt eller inget" och antingen åt jag superstrikt eller så åt jag allt jag kom över och så höll det på i flera år. Det viktigaste för mig för att komma ur detta var att inse att ingen mat är förbjuden eller farlig, det handlar om att äta bra och näringsrik mat som kroppen mår bra av, men samtidigt kunna njuta av "onyttig mat" i rimliga mängder. Om man då och då äter sådan mat man är sugen på tar man bort det där "allt eller inget"-behovet eftersom man inte sätter upp några förbud. Man känner sig nöjd och man har inte behovet att frossa eftersom man vet att man kan äta lite av det snart igen. Det är därför jag älskar IIFYM/flexible dieting. Jag har svårt för att äta samma saker varje dag och eftersom jag gillar att baka och experimentera i köket är det svårt att hålla mig till ett fast kostschema. Jag vill också kunna gå ut på middagar utan att få panik över att det inte finns något på menyn som passar mitt kostschema. Med flexible dieting har du en kaloribudget varje dag som du ska uppnå, vad du sedan väljer att äta spelar mindre roll så länge du kommer upp i den mängd protein, fett, kolhydrater och fiber du bör äta. För att nå upp i rätt fiber behöver du äta mycket grönsaker och frukt, men om du sedan väljer att ta en liten chokladbit eller en liten skål med glass efter maten vid utvalt tillfälle, kommer det inte göra dig tjock så länge du inte hamnar över din kaloribudget.
Jag såg förresten en video igår på youtube, en video från ett seminarie där Nicole Wilkins och Mike O´Hearn intervjuas om kost och träning. Nicole och jag hade samma coach när jag bodde i USA och jag träffade henne några gånger och slogs av hur strikt hon var med maten. Jag var väldigt strikt och hade med mig matlådor överallt och vek inte en tum från mitt kostschema, men hon var ännu mer extrem. Jag tänkte väl att eftersom hon var Ms Olympia måste man nog vara så strikt. Men efter att jag kommit ur "diet-träsket" insåg jag att det där inte är hållbart och började tycka lite synd om henne som tog med sig ziplock-påsar med tilapia som bio-snacks. Det glädjer mig enormt att Nicole beskriver hur viktigt det är med balans och att även hon, som är Ms Olympia, äter sådant hon är sugen på ibland för att känna balans. Hon pratar om detta ca 14 minuter in i videon:
Problemet i dagens samhälle är att mat har blivit något annat än enbart något vi måste ha i oss för att överleva. Vi äter för att det är gott, vi äter för att det är socialt, vi äter för att vi är ledsna, för att vi är glada, som tröst, som belöning. När känslor är inblandade är det mycket svårare att ändra sina beteenden kring mat. Dessutom så stressar vi som aldrig förr och stress är katastrofalt för fettförbränningen! Hur mycket vi än påstår att allt handlar om kalorier in - kalorier ut, så är inte så enkelt att det går att följa en enkel matematisk formel för att beräkna energibehov/energiåtgång för viktnedgångKroppen är en sjukt avancerad biokemisk "maskin" och stress och sömnbrist är två stora faktorer som påverkar fettinlagring och förbränning. De innehåller inte kalorier, vi kan inte äta dem, men ändå påverkar de om vi kommer bränna eller lagra fett. De påverkar också hunger, sötsug och vår motivation till att träna.

Nu kanske jag svävade ut lite från den ursprungliga tanken med inlägget, men det jag egentligen vill komma fram till är att:

  • Vi kan inte skylla på att enstaka livsmedel gör oss tjocka, vi blir tjocka och ohälsosamma när vi äter för mycket!
  • Balans är viktigt! Basera kosten på bra och näringsrik mat men lägg till sådant du tycker om i rimliga mängder
  • Sov tillräckligt och försök att inte stressa
  • Hitta din väg och ditt sätt som gör dig lycklig! Alla är olika och det finns inte bara en väg, hitta DIN väg!

17 kommentarer:

  1. Tova Williamsson23 juni 2015 13:16

    Håller med om att alla säger ät inte ris, potatis när du ska gå ner i vikt.. Jag behöver gå ner i vikt, så har vägt lite och haft liite koll på kalorierna de senaste 2 veckor typ och gjort matlådor till veckorna. Gjorde för denna vecka med quinoa för det är nyttigare än ex potatis, men kollade potatis innehåller typ 200 kalorier mindre.. borde det inte vara bättre att ta potatis broccoli ärtor och kyckling än att ta quinoa?
    Så jäkla svårt att hitta vad man ska äta då alla säger olika när man googlar runt..

    Kram Tova

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tova!
      Quinoa innehåller mer kalorier än potatis men det betyder inte att quinoa är onyttigare. Quinoa är ett fantastiskt livsmedel, men du måste äta mindre mängd quinoa för samma mängd kalorier genom potatis så är du hungrig och vill äta mer mat är potatis ett bättre val :)

      Radera
  2. Så himla bra skrivit Sanna! Vi alla behöver få läsa såna här inlägg med jämna mellanrum. Du är en stor förebild och jag tycker verkligen du förespråkar en sund och mänsklig syn på livet! Mer av detta framöver :-) kram

    SvaraRadera
  3. Heja dig! Grymt bra inlägg. kramen

    SvaraRadera
  4. Jättebra inlägg, även det Fanny delade för ett tag sen. Men visst är det väl som så att kroppen förbränner bäst på stabilt blodsocker? När insulinnivåerna stiger för högt eller för lågt så sjunker förbränningen, inte sant? I så fall spelar det roll vid viktnedgång vad man stoppar i sig, eftersom snabba kolhydrater skickar iväg blodsockret varpå det senare dippar. Å andra sidan gör jag många av dina recept (perfekt att ha ditt underbart goda bananbröd i frysen att stjäla ett par skivor av som mellanmål t.ex) och mycket är ju ändå sånt som inte påverkar insulinnivåerna i någon större utsträckning. Men klart, väljer man mellan 1 bulle eller 2 ägg som mellanmål så finns ju insulineffekten att väga in - om man försöker tappa vikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kroppen mår bäst av ett stabilt blodsocker och hur höga/låga dina insulinnivåer är spelar absolut roll för viktnedgång. Samtidigt så baserar man antagligen inte sitt energiintag på enbart socker och det jag menar är att du kommer inte bli tjock om du äter några rutor choklad då och då, eller äter en pizza, allt handlar om totala mängden du äter på en dag och om du äter 90% bra mat på en dag kommer några godbitar under dagen inte göra dig tjock så länge du inte överskrider din kaloribudget :)

      Radera
  5. Hej!
    Jag undrar i dina chokladbollar har du skrivit "snabbkaffepulver" är det samma sak som vanligt snabbkaffe i korn form? Jag hittar bara snabbkaffe som är i granuat, korn, och hittar ej något i pulverform.

    Jag undrar också om du inte skulle kunna hitta på några fler smarriga recept på proteinrik glass?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är samma sak, men man kan behöva krossa kornen lite bara :)

      Absolut, det är på g :)

      Radera
  6. Hej!

    Jag gjorde alldeles nyss din kokos- och vaniljglass, jättegod! Dock så hade jag inget kokossmör, så tog kokosflingor istället, vilket du hade skrivit. Men jag tyckte det inte var så gott att behöva tugga på kokosflingor. Används kokos för konsistens eller bara för smak? Kan man använda kokosolja eller smaksättare med kokossmak i droppform? Har du tips på andra smaksättare än kokos? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är för att få till kokossmaken :)
      Finns hur mycket smaksättningar som helst: bär, frukt, kaffe, kakao, kanel, kardemumma, vanilj, saffran, smakessenser :)

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. very cool website Man Excellent Amazing I will bookmark your site and take the feeds also.
    I'm happy to seek out a lot of useful info right here within the submit we want work out extra techniques
    on this regard thanks for sharing.
    gossip girl

    SvaraRadera
  9. Jag håller med, har aldrig mått så jävla dåligt som när jag anlitade en coach och gick efter ett strikt kost/träningsschema, vad ska man med en tight kropp till om man ändå mår skit? Dessutom, hur kul är det med allt man varit tvungen att stå över p.g.a maten och träningen, bli helt socialt isolerad liksom. Nej fy fan, aldrig mer, förstår inte ens hur jag kunde utsätta mig för det.

    SvaraRadera
  10. Hittade din blogg nyligen och testade low-carb-brödet med cashewnötsmör (eller mandel som jag råkade ha hemma). Det blev väldigt gott! :)
    Men framförallt vill jag tacka för otroligt mycket bra information och ett så skönt förhållningssätt till mat. Mat ska vara nyttigt men roligt och gott också.
    tusen tack från en kinkig bloggläsare

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...