måndag 26 augusti 2013

Vilket äventyr (+tips på hur man kan äta bra när man är borta)

Hej på er!
Hemma igen efter ett riktigt äventyr i Sälen där vi hade kick-off med jobbet i helgen. Det kanske inte är superkul för er att läsa om vår kick-off men jag tänkte ändå lägga upp lite bilder.

I och med att det är väldigt många som mailar mig och frågar hur man ska göra och tänka om man är borta på konferens eller på semester så tänkte jag berätta hur jag har gjort i helgen med kosten och träningen. Kanske kan det ge lite idéer på hur man kan hålla sig till att äta bra trots att det bjuds på både det ena och det andra som kanske inte stämmer överens med en hälsosam livsstil.

Jag visste inte riktigt hur maten/mellanmålen skulle se ut under helgen så jag packade med mig ett gäng Quest bars, några hemgjorda proteinbars (recept kommer imorgon) och några äpplen som back-up.
Vi åkte buss till Sälen på fredag eftermiddag och vi fick alla en påse med lite "resegodis". Jag hoppade över allt och höll mig till vattnet (är inte så förtjust i chips ändå). Vi fick medhavda wraps efter halva resan och jag skippade brödet och åt bara fyllningen och tog istället ett äpple som kolhydratskälla.
Väl framme på  Lindvallen Ski Lodge gjorde vi oss hemmastadda i rummen och jag blev positivt överraskad över hur fint hotellet var! Vilken utsikt!!
Killarna fick bo i sviten som hade en stor och härlig terass med utsikt mot backen...
Middagen åt vi ute på terrassen och det blev lite italienskt småplock med surdegsbröd, skagenröra med knäckebröd, en cevice på pilgrimsmussla, tigerräkor, mango och tomat, varmrökt röding och sedan en "cheesecake" med jordgubbar. Här var det inte så svårt att välja bra grejer. Jag åt parmaskinka (som är magert om man tar bort fettranden) och skippade brödet. Jag smakade på skagenröran men det var för mycket majonnäs (som jag inte gillar) så jag pillade ut räkorna och lämnade resten. Cevicen var kanon så jag tog två sådana, rödingen var också jättebra och innehåller nyttiga fetter så den tog jag också. Efterrätten såg supergod ut så den smakade jag lite på....man måste ha balans och kunna njuta av godsaker då och då :)
På lördagsmorgonen var det frukostbuffé på Waynes Coffee som ligger i anslutning till hotellet. Jag hade med mig eget bröd hemifrån (Ezekiel english muffins som jag köpte i New York, men annars brukar jag ha med mig mina kesella & havre-frallor). Det blev ägg, frukt, kalkon och en liten bit ost. Jag tog med mig 2 ägg från frukosten att äta till mellanmål tillsammans med 1 äpple.
På schemat stod sedan kanotpaddling! Efter det skulle vi vidare och cykla mountainbike down hill, något jag verkligen såg fram emot. Väl framme vid kanoterna visade det sig att vi inte skulle få någon guide och allt blev lite förvirrat i och med att vi inte visste vart vi skulle, hur vattnet såg ut, om det var strömt, vad man skulle göra om man hamnade i vattnet och så vidare. Men vi antog att det inte var så farligt, och så vackert det var!!!
Några av oss kom fram fortare än de andra så vi åt lunch vid stranden. Jag hade med mig äggen och äpplet men det behövdes inte då vi fick ris och en god kycklinggryta gjord på kokosmjölk. Jag tog så lite sås som möjligt så det var en bra måltid.
Jag passade på att öva lite balans i väntan på de andra :)
Jag tänker inte dra hela historien men två av tjejerna hamnade i vattnet och en av dem slog sig ganska illa och hamnade efter alla. Efter flera timmars väntan, letande och en "räddnings-aktion" av alla i gruppen så kunde vi få alla till stället vi skulle möta upp busschauffören och vi fick tillkalla ambulans då en av tjejerna fått en lättare hjärnskakning, slagit i höften och nacken och blivit rejält nedkyld.
Vi alla var ganska chockade av händelsen och vi hade missat cyklingen så vi åkte tillbaka till hotellet och pratade igenom morgonen och det som hänt.

Jag var superhungrig och åt mina hemgjorda proteinbars innan jag och David gick till gymmet för att kolla om det gick att träna, men det var stängt. Vi fick då den briljanta idén att vi skulle gå uppför skidbacken. Väl på väg upp började David jogga upp och jag var inte sen att haka på. Det blev tillslut ett intervallpass där vi sprang upp så långt vi orkade, stannade och hämtade andan lite och sedan fortsatte vi så hela vägen upp. På vägen mötte vi två kollegor som också gått upp och vi "tävlade" sista biten upp. Vilken utsikt och vilken härlig känsla när man kommit upp! Det tog oss 25-30 minuter att komma upp....ett perfekt intervallpass.
En dusch på det och sedan var det dags för middag. Jag och mina kollegor Helena och Gabriella delade rum och fixade i ordning oss innan det var dags för ett glas vin på terrassen.
Middagen åt vi på O'learys som hade fixat en meny åt oss. Det blev en sallad på majs, tigerräkor, mango och rostade nötter till förrätt. Riktigt bra! Varmrätten blev grillad biff med rostad potatis och bearnaisesås och där var det enkelt att bara skippa såsen. Efterrätten verkade inte så god (chokladfondant med citronsorbet...hallå! Vad är det för konstig kombination?!) så den åt jag inte.
På söndagen stod det fiske på schemat. Frukosten blev samma som lördagens och jag tog med mig ägg och frukt  i fall lunchen inte skulle bli bra.Vi hade åter igen otroligt fint väder och det blev en fantastisk dag.
Jag var tvungen att öva lite yoga-poser :) Egentligen skulle jag vilja kunna gå upp i handstående från denna position men det kommer dröja!
Till lunch blev det hamburgare och i och med att det var frysta hamburgare (typ Dafgårds som innehåller en massa tillsatser och som inte ens är goda) så tog jag bara sallad och åt mina ägg och en frukt. Blev en mysig lunch vid vattnet.
Sedan var det dags att åka hem och vi stannade vid Gävlebro för en paus. Jag var jättehungrig och matställen vid motorvägar är ju inte direkt kända för att ha bra mat. Det fanns pizza, pasta, mackor och husmanskost. De hade även en vegetarisk buffé med bönor och olika sallader så jag gjorde en liten specialare genom att be disken där de hade husmanskost om några skivor fläskfilé (de hade slut på kyckling) och sedan plockade jag sallad från den vegetariska buffén. Det blev en bra måltid och det går faktiskt att hitta bra mat om man bara "think outside the box" :)
Det var en mycket rolig och händelserik helg och snacka om Teambuilding då man måste jobba ihop i svåra situationer. Min kollega fick förövrigt komma hem på kvällen så hon är ok, lite mörbultad men kommer bli bra.

Hoppas detta gav lite tips på hur man kan tänka med maten för att fortsätta äta bra trots att man är bortrest. När jag reser bort en helg eller weekend är jag inte lika noggrann med mått och mängd mat, jag försöker bara äta bra kvalitet på maten och använda sunt förnuft när det gäller portionsstorlekar. Det bjöds på både godis, bröd, hamburgare och efterrätter i helgen men om det verkligen inte verkar supergott tycker inte jag att det är värt att äta det. Det går att tacka nej och det går att äta bra, det gäller bara att bestämma sig!

Imorgon kommer ett nytt recept på "Chocolate chip cookie dough protein bars"....hoppas ni gillar det ;)