torsdag 1 augusti 2013

Dagarna går så fort här borta....

Vi har redan varit här i snart 1 vecka och tiden bara flyger iväg. Men vi har en vecka till på oss att njuta av stan. I och med att vi är uppe ganska tidigt (jetlaggen) så blir dagarna väldigt långa och man hinner med otroligt mycket!

I måndags träffade vi min vän Elise Firestone, som är makeupartist på Bodyfitness och bikini-tävlingar och tävlar själv i bikini, och vi körde ett pass på Equinox tillsammans. Det var så kul att träffa henne igen och vi insåg att vi känt varandra i mer än 8 år (vi träffades på Monica Brants FEM-camp här i USA 2006).
Lunch efter passet blev en lean sirloin burger på "Energy Kitchen". Ett riktigt bra ställe där allt på menyn innehåller under 500 kcal, allt är bakat eller ångkokt och det finns allt från hamburgare, wraps, sallader och smoothies. Min hamburgare var riktigt god och vi testade även bakade pommes frites...ingen höjdare men det var kul att testa.
Efter lunchen gick jag och David in till Chelsea Market, en inomhus-marknad med massor av härliga restauranger och caféer och vi köpte med oss lite frukt att ha till mellanmål. Efter det gick vi upp på "Highline", ett gammalt tågspår som de har byggt om till ett promenadstråk som sträcker sig från 14:e gatan (i Meatpacking District) till 30:e gatan. Supervacker utsikt och en massa blommor, utställningar och caféer längs vägen.
Det blev ett litet mellanmål på vägen också, äpple, färska hallon och en Questbar....
Efter det fortsatte vi promenera hela vägen upp till Lincoln Center på 59:e gatan, precis där Central Park börjar. Vi var riktigt hungriga (man blir så himla hungrig av att promenera hela tiden!) så det blev middag på Whole Foods, en härlig plocksallad från salladsbaren....
...och på vägen hem (även där promenerade vi hem) tog jag en glass på "Tasti-D-Lite". Glassen är lite som yoghurtglassen som vi har på 7-eleven i Stockholm, men med miljoner olika smaker....och endast 70-100 kcal per smak. Mums!
I tisdags var jag och David och tränade själva på NYSC. Det blev ett riktigt svettigt bröst & mage-pass och under passet kom det fram en tjej och frågade om jag var Tastyhealth på Instagram. Väldigt oväntat men riktigt kul att träffa en mina följare :)
Efter passet gick vi till ett av våra favoritställen för lunch: "Just Salad". Superbra ställe där man kan antingen kan välja deras färdigkomponerade sallader, eller blanda ihop sin egen.Det står kalorimängd på allting (det är lag på att alla matkedjor/caféer och restauranger med fler än 15 stycken ställen med samma namn och meny, måste skriva ut kalorimängden på allt på menyn) och det finns en massa olika ingredienser och dressingar att välja på.
Vi tog även en sväng i central park och satte oss ner och tittade på människor. Man blir verkligen motiverad till att träna när man ser alla som är ute och springer, cyklar och promenerar!
På kvällen mötte vi upp min vän Christina på Hotel Chantelle nere på LES (Lower East Side). På tisdagar har de live-jazz med lindy-hop dans och det har även bra mat och goda drinkar (ja, jag tog en drink också ;). Jättemysigt ställe som jag verkligen kan rekommendera.
I går tog jag och David bussen ner från 91:a gatan hela vägen ner till South Ferry, längst ner på Manhattan. Tunnelbanan är jättesmidig men man ser så mycket mer om man åker buss, även om det tar lite längre tid att komma fram.
Vi gick upp till Ground Zero och tittade på Freedom Tower....
Vi gick även in på Century 21 men om jag ska vara ärlig så gillar jag inte den butiken. Alla pratar så gott om den och om vilka fynd de hittar, men jag blir bara stressad av oordningen i butiken. Jag betalar hellre några hundralappar extra för att slippa trängas med alla som sliter och drar i kläderna.
Jag gick in på ett deli och köpte mina favorittuggummin istället, ha ha!
 På tal om favoriter. Jag äter ganska sällan "riktig" glass (jag gör hellre egen) men om jag ska äta någon blir det oftast Ben & Jerrys. KOLLA vad massa smaker det finns som vi inte har i Sverige!!!
Nu ska jag strax göra i ordning lite frukost och sedan ska vi ner till Equinox och träna och ikväll blir det middag med Elise och hennes kille. Jag ska också försöka boka biljetter till en komedishow.

Vill ni ha recept så får ni inte glömma att lägga till mig på Instagram (@tastyhealth), där jag lägger upp lite mer bilder och recept under tiden jag är här :)