måndag 16 december 2013

Tankar kring julmaten....

Igår hade jag Fanny på besök och som alltid när vi ses börjar vi båda babbla och vi hamnar på sidospår, gör toklånga utlägg om ingenting, svävar bort från det vi egentligen pratade om och tillslut måste vi hejda oss, annars skulle vi aldrig sluta. Riktigt roligt att ha en sådan vän och eftersom vi båda bloggar, gillar att träna och att hitta på nyttiga recept så blir det en hel del saker att prata om. Jag bjöd såklart på mina "Gingerbread cookie dough chocolate cups" och glögg.
Igår började vi bland annat prata om det här med julmaten. Både jag och Fanny har fått en hel del frågor om hur man ska tänka när man är bortbjuden och vad man ska välja för mat om man vill äta nyttigt över jul-helgen. Jag måste erkänna, jag tycker att det är så himla svårt att ge generella råd i och med att vi alla är så olika.
För det första har vi olika kroppar och olika ämnesomsättning. Vissa kan äta rejält med mat utan att det påverkar kroppssammansättningen ett dugg medan andra bara behöver titta på julbordet för att gå upp i vikt (riktigt så funkar det ju såklart inte men ni fattar vad jag menar).
Sedan har vi det psykiska som till allra högsta grad spelar in. Vissa kan ta en bit choklad och vara nöjda med det medan andra inte kan sluta om man väl börjat vilket leder till en eller flera dagars frossande med ångest som följd. Och att ha ångest en helg som egentligen handlar om kärlek och gemenskap är ju långt ifrån det man önskar.
bild från www.funulool.com
Så att ge råd om hur man ska tänka när det gäller julmaten är otroligt svårt. Visst kan jag berätta rent näringsmässigt vad som är bra att välja från julbordet, men ofta är det ju inte det som är problemet. Ofta handlar det om att man inte vet hur man ska förhålla sig till släktingar som frågar varför man inte äter som de gör, att man inte kan kontrollera portionsstorlekarna eller att man helt enkelt inte vet om det "förstör" ens framsteg i gymmet om man äter en klassisk julmiddag. Beroende på vem som läser så kan råden tolkas så olika så därför tänker jag inte ge mig på det. Däremot kan jag berätta hur jag försöker tänka, men det behöver som sagt inte betyda att det är rätt för dig. Man måste göra det man mår bra av och beroende på vad du har för målsättning är vad som är "rätt" för dig helt annorlunda.

Jag äter i stort sett samma typ av mat året om och julen är egentligen inte annorlunda från hur jag normalt sett äter. Jag mår bra av att äta regelbundet och det fortsätter jag att göra även fast jag är ledig så att jag inte blir vrålhungrig och stoppar i mig det första jag ser. Jag mår bra av att äta "ren" (oprocessad mat) till 95% av tiden som ger min kropp näring och energi, och jag mår bra av att träna och känna att jag blir starkare och utvecklas. Gör jag alla de här sakerna regelbundet så vet jag att det inte gör något om jag äter en skiva vörtbröd med smör och ost, mammas goda kålrotslåda, lite efterrätt eller någon chokladbit. Jag väljer det jag verkligen tycker om, jag slutar äta när jag är mätt och jag lyssnar på kroppen. Mycket handlar självklart också om mängden av det man äter. En eller två chokladbitar är ju inget att reflektera över men blir det en hel ask kanske man bör fråga sig själv varför man tycker att man behöver äta så pass mycket.
bild från dailymail.com.uk
Jag kan däremot erkänna att det inte alltid varit lika lätt att äta lagom mängd, lyssna på kroppen och till största delen av tiden välja att äta "nyttig mat". Det var inte allt för många år sedan jag var helt inne i min tävlingsbubbla (de första åren jag tävlade 2006-2008) och bara åt så kallad "ren mat". Jag var extremt restriktiv med kosten, tränade enormt mycket och höll nere på kalorierna eftersom jag var livrädd att lägga på mig fett. Jag var väldigt ofta hungrig och tänkte hela tiden på mat, vilket ledde till att jag ibland inte kunde stå emot suget och åt allt jag kom över. Det kunde börja med att jag tog en godisbit och ledde sedan till att jag inte kunde sluta äta vilket såklart ledde till ångest och jag lovade mig själv att "jag börjar om med att äta nyttigt imorgon, men nu är dagen ändå förstörd så jag kan lika gärna fortsätta". Någon som känner igen sig?? Det var inte förrän jag utbildade mig inom kost och började förstå hur jag funkade, både fysiskt och psykiskt som jag kunde jobba med mitt beteende. Håller man hela tiden nere på maten och skapar förbud är risken väldigt överhängande att man inte klarar av att hålla sig till det, vilket inte är hållbart i längden. Balans är A och O.
Förra årets julfrukost: kesella med blåbär, hembakt bröd med ost och julskinka
Nu börjar jag komma bort lite från ämnet, men det jag vill få sagt är att du själv måste hitta det sätt du mår bra av. Vet du med dig att du inte kan sluta äta om du väl tar en chokladbit vilket sedan leder till ångest och dåligt samvete, ja då kanske det är bättre att låta bli att ta den första biten?
Vet du med dig att du mår dåligt av att "förbjuda" saker, ja då kanske det är bäst att äta lite av sånt du verkligen tycker om men lyssna på kroppen och sluta när du är mätt?

Jag kommer i alla fall äta regelbundet på julafton och inte hoppa över mina mellanmål så att jag är vrålhungrig vid middagen. Jag kommer definitivt att träna på morgonen (det är ju en bonus om den extra energin från julmaten går till muskeluppbyggnad och inte lagras som fett) och jag kommer äta rejält av lax, julskinka, sill, ägghalvor, potatis och grönsaker (det är det jag tycker mest om och som jag vet att min kropp mår bra av) och sedan ta lite smakbitar av det jag är sugen på vilket ofta brukar bli en liten efterrätt eller lite ostar och kex. Inget dåligt samvete och inga förbud. Jag kommer däremot i första hand äta av mina egna recept på julgodis vilket jag föredrar över allt annat godis i världen, ha ha!


13 kommentarer:

  1. word sistah! Jag tänkte skriva ungefär exakt samma sak om detta ämne (såklart), men struntar i det och länkar detta istället ;) why do it twice, liksom!? Kram och tack för timmarna hos dig, såå värt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idén kom efter vårt samtal :)
      Ser fram emot måndag...podd-time!!!

      Radera
  2. Du skriver så klokt som vanligt, blir så glad varje gång du uppdaterar din blogg med inlägg och recept. Igår gjorde jag ostkakan med saffran, mums. Den blev god dagen efter med när den stått till sig lite:)
    Snart åker vi på vår första USA-resa, ska bli superul!. Kommer hålla till en vecka i Fort Myers och tio dagar i Miami beach. Skulle vilja höra om du har tips på bra matställen på respektive ställe, även gym kanske? Tränar 5 dagar i veckan här hemma så jag skulle gärna vilja köra några pass där också. Ha en fin dag du inspirerande tjej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad härligt att åka till Miami, riktigt avundsjuk blir jag ;) Jag har faktiskt bara varit där en gång så jag har inte så stor koll på matställen eller gym men det finns bra ställen överallt. De gym jag oftast går på i USA är Fitness 24/7, bra priser och hyfsat fräscha gym. Det brukar inte vara superdyrt att gå dit några gånger heller.

      Ha en underbar semester!!!

      Radera
  3. Håller med dig om flera saker i inlägget, och tackar dig för det! :D
    Bl.a. just den punkten om att alla är olika och har olika förutsättningar. Men också det om balansen. Jag har gått ner 12 kg på ett år, och folk undrar "hur". Genom att inte förbjuda saker säger jag! :D Många tycker jag är helt knasig, men det passar mig, mitt psyke och mina mål. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, att förbjuda saker kan vara det som gör att man verkligen MÅSTE ha det, vilket kan leda till överätning. Man måste hitta sitt sätt helt enkelt :)

      Radera
  4. En fråga angående att "om du tränar på morgonen går den extra energin till musklerna istället för att lägga sig som fett" :) Om jag tränar styrka regelbundet (cirka 5dagar i veckan, cirka 1h/pass) men väljer att ha julafton som en vilodag, kommer då mitt vanliga överskott på 2600kcal att lägga sig som fett istället?

    Läste på "svettlukt's blogg" att kroppen vet att den ska få träna sen, och att det lagras som energi i musklerna istället, pga kroppen är van att träna. Eller något sånt!

    Hur ligger det egentligen till? Kan man med gott samvete ta julafton som en vilodag och bör man ligga på sitt vanliga kcal som man har vid träning även på vilodagar? Mitt mål är att bygga muskler & blir mer "fit" & fin. Är smal i grunden. Men mitt mål är inte "bikinifitness" kroppen (inget som ploppar upp ändå såklart...krävs ju sjukt arbete) utan mer en sund, stark, "lagom" musklad kropp , lite mer VS då det är min kroppstyp (minus tuttarna...hehe) :) Och OM man väljer att träna hemma, vad rekomenderar du då för att få ut mest av sin träning? Har crosstrainer, kettlebell & gummiband till förfogande. Och en kropp såklart!

    Långt och rörigt men hoppas på svar. Du är grym! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dags överskott kommer förmodligen inte att göra att du lägger på dig fett, det krävs ett överskott under en längre tid. Kolhydrater lagras i musklerna i form av glykogen, det är den energin du använder då du (styrke)tränar. När de lagrena är fyllda lagrar kroppen överskottet som fett (lite enkelt förklarat :). Men tränar du regelbundet gör du ju av med gykogenet och du behöver kolhydrater för att fylla upp dem. Men tränar du regelbundet så är det ingen fara, du kommer inte lägga på dig fett om du tar en vilodag på julafton. Jag menade bara att den extra julmaten ger mig energi som jag kan använda till att ta i hårdare på gymmet och sedan hjälpa till att fylla på glykogenlagren i musklerna som man tömmer då man tränar.

      Jag gjorde ett inlägg förra året med cirkelträning du kan göra hemma, kolla under fliken "Träning och tips".

      Radera
  5. Ps.Kanske också bör tillägga att jag tänkte satsa på mat jag mår bra av såsom mycket lax, kycklingköttbullar, ägg, grönsaker, äta mina proteinrika mellanmål med kvarg samt julgodis enligt dina grymma recept! Och en liten questbar på det kanske.. :) Varför trycka en aladinask när du levererar sjuka recept som är dubbelt så goda? Tipsa gärna på bra argument då, som du nämner, släktingar ifrågasätter ens hälsosamma val? :) Ds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid så svårt att argumentera med människor som kanske inte har lika bra kunskap om kort och träning som en själv. Jag säger ofta bara att jag vill ge min kropp bra näring, inte bara tom energi och jag vet bäst vad min kropp mår bra av :) Jag lägger mig ju inte vad de äter, varför ska de behöva kommentera vad jag har på tallriken? ;)

      Radera
    2. Tusen tack!!! Du är en ängel.
      Nej precis. Helt rätt:) jobbig sits bara då folk tror att man bantar för att man äter näringsriktig mat..tröttsamt! Kram

      Radera
  6. Hm, gör du egen glögg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är lat och köper glögg :)

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...