torsdag 25 april 2013

Bålövningar i TRX

Att man behöver starka mag- och bålmuskler för att förebygga ryggproblem är väl inget vi behöver diskutera. Som gammal dansare har jag själv haft enorma ryggproblem (hade ryggskott säkert 1 gång varannan månad under tiden jag gick på dansskola i New York) som till största del berodde på svaga magmuskler och obalanser i muskulaturen i bäcken, rumpa och höfter. Hur mycket jag än nötte den gamla klassikern "plankan" (som ändå är en bra övning) så blev jag inte starkare. Det var inte förrän jag började köra knäböj och marklyft som mina magmuskler började svara på träningen. Jag tror också att det är viktigt att man använder bålmusklerna i rörelse, dvs inte bara i statiska övningar.
TRX. Bild från www.trainsmart.se
De flesta gym har nu för tiden en eller flera TRX, en anordning som man kan fästa överallt (även hemma) och som man kan träna igenom hela kroppen med. Jag använder den en hel del med mina kunder men gillar den framförallt för att träna mage.
bild från www.workoutwithemily.com
Dessa två övningar tycker jag är grymt bra för att träna bålen men även stabiliserande muskler i axlar och armar.
1. TRX plank pushup (i slutet av videon)


2. TRX saw (sågen)

Testa! De är utmanande men väldigt roliga.

Igår fick jag hem en av leveranserna av proteinpulver till Workshopen som jag och Anna från Proteinpow kommer att hålla den 7:e maj. Workshopen är nu slutsåld och jag ser fram emot att träffa alla bakglada proteinkockar :) Anna är mer erfaren att baka med vegetariska proteinpulver så det ska bli riktigt kul att testa dessa pulver. Håll utkik här på bloggen efter recept med lite andra pulver än vassle och casein (som förövrigt är mina favoriter, kommer aldrig sluta baka med dem!).


2 kommentarer:

  1. Ååå, TRX är ju ett fantastiskt träningsredskap!! Har med mig mina lite varstans. Användes förra helgen i parken tex. Barnen leker, jag tränar :-), win-win

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig till 100%, detta fenomen har jag också lagt märke till. Min starka bål och mina muskler har svarat betydligt mkt mer när jag kontinuerligt la in benböj och marklyft i programen, dessa TRX-band höjer jag också till skyarna =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...