måndag 22 april 2013

Länkkärlek för motivation, hälsa och träningsglädje

Jag blev länkad både av Annie (Live it Love it) och Fanny i något som vi kan kalla "länkkärlek". Idén med att nominera 5 stycken av sina favoritbloggar som i sin tur länkar vidare, kommer ursprungligen från Sofy. Fantastisk idé så att fler kan hitta bloggar att motiveras och inspireras av. Jag tänker inte vara sämre och listar några av mina favoriter nedan. Jag läser väldigt sällan bloggar på grund av tidsbrist och gör jag de så är det mest utländska bloggar, men jag länkar till några ändå :)
Fanny - kanske tråkigt att skicka länken tillbaka men jag bara måste. Fanny är otroligt kreativ och både hennes recept och bilder får mig att vilja äta upp min data-skärm! Hon skriver väldigt kloka ord och är ärlig och rak i sina åsikter, vilket jag uppskattar. Hon har verkligen bevisat att inget är omöjligt efter att ha tagit sig ur en ätstörning och är väldigt öppet om det och det tycker jag är otroligt starkt.

Annie - Även här känner jag att jag måste skicka tillbaka lite kärlek. Annie utstrålar en enormt härlig energi i alla inlägg och hon har ett väldigt sunt tänk kring träning, kost och hälsa. Recepten hon gör är helt fantastiska och om man någon gång har brist på idéer på vad man ska äta är det bara att kika in hos Annie.

Linns Hälsoglädje - Jag läste Linns blogg redan innan jag startade min blogg och jag gillar verkligen hennes lättsamma inställning till mat. Det blandas både hälsosam mat med lite "vanlig mat", samt träningstips.

Kriweb - En norsk blogg som drivs av Kristine Weber, norsk mästare Body Fitness. Hon lagar fantastisk mat och nyttiga bakverk, har precis släppt en bok i Norge ("Mat för muskler"). Många bra tips på middagar.

Millans Fitnessblogg- Millan är en härlig tjej som bloggar om sitt liv med sin dotter och sin man, träning och ger tips på hälsosam mat. Millan har tävlat i Body Fitness och är med i Team Proteinbutiken (inte utvecklingsteamet). 

Vilka är era favoritbloggar? Vore kul och få lite tips på vad/vilka ni inspireras av :)

12 kommentarer:

  1. Gjorde dina fantastisk goda nytiga proteinbollar http://www.tasty-health.se/2012/08/tva-varianter-pa-nyttiga-chokladbollar.html mums, har gjort dem många gånger innan och kommer att fortsätta göra dem :) Men hur nyttiga är dem? Kan jag äta dem ofta till mellanmål? Och hur många brukar sj göra ca 7 st på denna sats (med proteinpulver)

    Sen har jag ett annat recept som jag har bakat men det är inte ditt men jag vet inte hur nyttiga dem är så om du kanske skulle kunna hjälpa mig.
    Ca 4 st 25g choklad proteinpulver, 10g havremjöl, 10g kakao, 3 tsk sötning, 1/4 tsk bakpulver, 1/2 tsk bikarbonat, 1/4 tsk vaniljpulver, 1 nypa salt, 4 msk mosad banan, 4 msk mjölk, 1 msk yoghurt.

    Tack för hjälpen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      De är nyttiga så du kan absolut äta dem varje dag om du vill (allt är ju relativt, det beror ju lite på vad och hur du äter resten av dagen, men de är väldigt bra till mellanmål).

      Det andra receptet ser jättebra ut, det kan du också äta till mellanmål :)

      Radera
    2. Tack för hjälpen Susanna. Älskar verkligen din blogg :) Min recept bok hemma börjar bli överful hinner inte med ditt tempo ;)

      Radera
  2. Hej har två matfrågor. 1) varför är sötpotatis bättre än vanlig potatis? 2) Jag vet att det är mycket socker i frukt, men är det ok att följa den välkända riktlinjen om "fem om dan gör kroppen gla", eller blir det för mycket?

    tack på förhand / ingalill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      1. Sötpotatis innehåller betakaroten som in kroppen omvandlas till A-vitamin, en ytterst viktig vitamin som bla skyddar dig mot solens strålar. Du får också i dig mer c-vitamin än om du äter vanlig potatis. Vanlig potatis och sötpotatis innehåller dock ungefär lika mycket kalorier men sötpotatis har något lägre GI.
      2. Det är inte överdrivet mycket socker i frukt men visst innehåller de en del fruktos. Frukt är nyttigt men 5 om dagen kanske kan vara lite mycket. 1-3 per dag är mer rimligt.

      Radera
  3. Mina favoritbloggar förutom din är Ida Wargs träningsblogg --> http://idasfitness.se, Fannys som du länkade till och PT Fias --> http://ptfia.se.

    Tack för all inspiration du ger! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Ska kolla in de du nämnde :)

      Radera
  4. Hej, jag följer faktiskt inga bloggar. Din är faktiskt den första och den enda jag följer regelbundet, och det är för att dels dina recept. MUMS! Dels för att du skriver på ett så öppet, mysigt och kamratligt sätt utan att tvinga på folk (vad jag sett hittills) dina värderingar :)

    Uppskattar din blogg mycket och håller nu på och planerar in att jag ska baka snacks till jobbet på torsdag :) har ännu inte bestämt vad :)

    *kram*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad gullig du är!
      Så är det faktiskt, jag vill inte tvinga på folk något utan bara ge verktyg så att man själv kan hitta det som passar en bäst :)
      Mina snickers brukar vara populära även bland de som inte är vana att äta nyttigt. Eller frukt & nöt-proteinbollarna :)

      Radera
  5. Vilken härlig blogg du har! Och vilka grymma recept!! Perfekt inspiration när man som jag har en bild av nyttig mat som rätt god men ack så tråkig.. :)
    Dum fråga kanske, men jag har aldrig använt proteinpulver eller sötningsmedel, var rekommenderar du att man handlar det, och vilket märke/vilken smak är godast i mat och efterrätter? Verkar ju finnas så mycket att välja på. Kraam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Jag handlar alla min proteinpulver på www.proteinbutiken.se, tycker deras pulver är grymt bra både i smak och kvalitet. Whey complete är mitt favoritpulver.
      Sötningsmedlet jag använder mest är Icas Stevia strö, doseras i samma mängd som socker.
      Kram

      Radera
  6. Tack för tips! Sitter och letar lite nya inspirerande bloggar just nu, så det var perfekt!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...