lördag 25 maj 2013

Rädslan för proteinpulver....

...är något som hela tiden dyker upp bland de som kanske inte tränar lika mycket som jag, och många andra som läser den här bloggen, gör. Mycket handlar om okunskap och det kan jag förstå i och med att proteinpulver är något som inte funnits i alltför många årtionden. Kosttillskottsindustrin växer lavinartat och det finns hur mycket olika pulver och piller som helst. Det är gainers, proteinpulver (vassle/whey - isolat, koncentrat, casein - micellärt, kalcium caseinat, vegetariska protein, äggprotein, blandprotein), fettförbrännare, aminosyror, prestationshöjare, pre-workouts, post-workouts, vitaminer och andra tillskott som sägs optimera din träning. Inte konstigt att man blir förvirrad. Och inte konstigt att man kan blanda ihop olika produkter och missuppfatta vad som är bra och mindre bra att ta.

Jag läste här på morgonen Anna's senaste inlägg om proteinpulver för kvinnor och har ni inte redan läst det, gör det! Jag sitter och små ler åt hennes klyftiga och vitsiga inlägg.
En av de vanligaste frågorna jag får är om man som "vardagsmotionär" eller de som tränar ett par gånger i veckan kommer lägga på sig fett av proteinpulver eller om man verkligen behöver äta proteinpulver. Man vill ju inte bli stor eller få stora muskler, vilket många felaktigt tror händer om man dricker proteinpulver. Att man helt plötsligt skulle vakna upp en morgon, och att det på något magiskt sätt "ploppat upp" nya muskler här och där, bara genom att dricka en proteindrink eller två. Sunt förnuft någon?
Bild från www.webctor.com

Låt mig förklara lite mer om protein.
Protein består av aminosyror. Vissa är livsnödvändiga och dessa behöver vi få i oss via kosten. När vi äter protein, oavsett om det är keso, fisk, kyckling, soja, ägg, proteinpulver osv, bryts detta ner i kroppen till aminosyror som sedan används som byggstenar i kroppen. Protein är huvudbeståndsdelen i muskler, hår, bindväv och naglar och protein används för att bygga upp enzymer som möjliggör de kemiska processer som kallas ämnesomsättning. Aminosyror används som byggstenar för DNA, vissa hormoner och signalämnen i hjärnan.
Protein har en avgörande betydelse om vi blir utsatta för svält och det är ofta just proteinbrist som tar livet av svältande. Detta beror på att kroppen är så otroligt smart att den kan omvandla protein till kolhydrater vid brist på  kolhydrater i kosten och vi använder faktiskt protein som bränsle i högre utsträckning än vad man tidigare trott.

Det är mycket fokus på just protein och att det på något sätt skulle vara skadligt att få i sig för mycket. All energi (även från kolhydrater och fett) som man äter i överskott lagras som energi (fett) i kroppen. Så att säga att bara protein som skulle vara skadligt i överskott är helt fel.
Som jag nämnde i början så består allt protein av aminosyror. Så oavsett om du äter en måltid med kyckling eller tar en proteindrink kommer kroppen bryta ner detta till aminosyror. Det som skiljer är hur snabbt det bryts ner och hur väl innehållet av aminosyror stämmer överens med kroppens behov av olika aminosyror.
Ett högt intag av protein kan faktiskt underlätta vid viktminskning. För att gå ner i vikt måste ju energiintaget vara mindre än energiförbrukningen. För att täcka energibehovet kommer kroppen att använda sina energireserver och ungefär lika delar kommer komma från förbränning av fett och protein. Fettet tas från kroppsfettet och proteinet frigörs från musklerna. Jag har ju i många tidigare inlägg berättat hur viktigt det är med att behålla sin muskelmassa i och med att muskler förbrukar energi även då vi inte rör på oss. Man tappar ofta både muskler och fett vid viktminskning men detta kan man förhindra genom ett högt proteinintag och genom styrketräning. Intar du mycket protein kommer kroppen förbränna proteinet från maten och mindre från muskelprotein.
Protein är också det näringsämne som mättar bäst och det är ju viktigt att man inte känner sig hungrig under en viktminskning. Protein "kostar" även mer energi för kroppen att bryta ner jämfört med fett och kolhydrater.

Vissa proteiner i maten är relativt lätta för kroppen att bryta ner och nedbrytning och upptag sker inom loppet av minuter. Ett exempel på sådant protein är vassleprotein och detta gör det därför optimalt att dricka efter ett träningspass då proteinet snabbt bryts ner och används som byggstenar till musklerna.
Visst är det alltid bättre att äta riktig mat men ibland kan ett proteinpulver vara smidigt då det inte behöver förvaras i kylskåp och det är lätt att ha med sig.
Så...proteinpulver kommer inte göra dig tjock, det kommer inte att göra att du bygger stora bulliga muskler och det är inte farligt. Vi bör få i oss rimliga mängder av både fett, protein och kolhydrater samtidigt som vi rör på oss. Har man svårt att täcka sitt proteinbehov genom mat (om man har svårt att äta mycket mat eller om man reser mycket och inte kan få tag i bra mat) kan ett proteinpulver vara en smidig lösning.
Att använda proteinpulver i bakning och matlagning är också ett smidigt sätt att få i sig mer protein och det är något som jag alltid kommer fortsätta med!!

Inspiration till inlägget och delar av texten kommer från boken "Allt om näringslära" av Martin Brunnberg.





16 kommentarer:

  1. Du är grym som vanligt! Pedagogisk och tydlig och lägger allt på e bra nivå så alla kan förstå.
    Tack för inlägget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :) Bra att det var lätt att hänga med, brukar annars ha lätt att snöa in mig på konstiga formuleringar, ha ha!

      Radera
  2. Det var en arbetskamrat till mig som en gång kommenterade när jag åt en proteinbar innan jobbet. Hon sa "Är du inte rädd för att få massa bulkiga muskler när du äter en såndär?"
    Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Önskar det vore så enkelt att bygga muskler. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha, oj. Tänk om det ändå vore så lätt ;)

      Jag drömmer mig bort.......... ^^,

      Radera
    2. Eller hur, vilken dröm!!

      Radera
  3. Jag som är en normal motionär kan helt klart berätta om fördelarna med att äta protein. Fram till i slutet av förra året tänkte jag alltid på vad jag åt men hade perioder när jag verkligen åt onyttigt. Direkt jag fick lite socker åt jag mängder, det fanns inget stopp. Så har jag alltid hållit på, fram och tillbaka. De perioderna när jag är strikt är jag super strikt. Men efter en onyttig period är det såå tungt att bli nyttig. När jag i början av detta år upptäckte din blogg och har börjat äta mer protein i form av pulver i pannkakorna, fluff, godsaker m.m. så mår jag så mycket bättre!! Nu är jag inte vrålhungrig hela tiden utan mår så mycket bättre. Dessutom har jag inte fallit tillbaka på samma sätt som tidigare utan nu kan jag äta något onyttigt och sen vara nöjd. Jag måste inte tömma skafferiet. Så TACK Susanna, du har räddat mitt liv! Nu är det slut på sötsug och dessutom är jag slank och snygg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ryser när jag läser din kommentar. Gud vad grymt!
      Protein och proteinpulver är som sagt inte farligt utan kan hjälpa till att få bort sötsug och tänk på alla godsaker man kan göra :)

      Tack för din fina kommentar, det motiverar mig att fortsätta blogga :)

      Radera
  4. Dessutom vill jag inflika en till bra grej som många glömmer bort, och det är att proteinpulver istället för att "bara äta vanlig mat" (som många använder som argument till varför proteinpulver är så himla onödigt) är bättre för miljön än att köpa mer kött eller köpa mer mat överlag, vilket vi redan gör för mycket. Vassle till exempel är en restprodukt av osttillverkning (lite förenklat). More proteinpowder to the people! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Mer proteinpulver till folket, ha ha!

      Radera
  5. Otroligt sunt och bra inlägg. Får jag länka det i min blogg?? :)

    SvaraRadera
  6. Du är så otroligt grym, klok och kunnig! Härligt att läsa fakta om hur kroppen fungerar och hur det ligger till. Ger än mer kött på benen när man får påhopp om sin hälsosamma livsstil, ifrån "vänner & bekanta"...:) hehe.
    Tusen tack Susanna! Dina recept får alltid smaklökarna OCH kroppen att slå volter.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Känner mig fortfarande skeptisk till att äta proteinpulver. Det känns fel att tillsätta proteinet på kemiskt sätt, det känns bättre att få det från riktig mat. Är rädd att det ska vara farliga ingredienser och det känns tillgjort på något sätt. Jag tror absolut att jag behöver äta mer protein för jag är väldigt ofta hungrig, men har inte blivit övertygad om att proteinpulver är rätta vägen för mig. Jag vill nog egentligen äta det för att det verkar så lätt, men är nog rätt för att det ska vara skadligt för att det känns som en massa konserveringsmedel och typ gifter man får i sig.

    Okunnighet är absolut en anledning till att jag känner detta, men har inte blivit övertygad än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Förstår din rädsla men när det gäller proteinpulver så är det nuförtiden väldigt strikta regler om hur det ska framställas.
      När det gäller ingredienserna så finns det varken konserveringsmedel eller farliga gifter i proteinpulver. Om man tittar på innehållsförteckningen på det pulver jag använder står det:
      Vasslekoncentrat, vassleisolat, smakämne, sukralos (sötningsmedel), lceitin (klumpförebyggande). Alltså ingenting farligt eller giftigt. Det finns betydligt fler konstiga ämnen i våra mest använda livsmedel, kolla tex på innehållsförteckningen på många bröd. Men bröd är ju så naturligt, tycker många.
      Vassle är ju en biprodukt då man tillverkar ost och detta torkas och smaksätts, så jag har svårt att se det som onaturligt :)

      Radera
  8. Stort tack för en jättebra och utförlig beskrivning av proteinets inverkan på kroppen! Jag är vardagsmotionär som försöker minska i fettmassa, men behålla muskelmassan. Jag varierar crosstrainern med promenader och lite styrketräning, och jag har alltid tyckt att det känns bra att fylla på med protein de gånger man har jobbat sig riktigt trött.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...